Uw prijs is wel hoger dan van uw collega…
Uw prijs is wel hoger dan van uw collega…
Ondanks de economische crisis van de afgelopen jaren, mag ik niet klagen over de hoeveelheid werk die ik heb mogen verzetten. Sterker nog: ik heb het alleen maar drukker gekregen de afgelopen jaren…
Veel van onze oude klanten, waarbij we 10-15 jaar geleden een vloer hadden geplaatst, kozen weer voor ons, maar nu om de vloer een uitgebreide renovatiebeurt te laten geven. Verhuizen gaat natuurlijk minder gemakkelijk dan vóór de crisis, dus kozen zij ervoor hun woning eens een grondige opknapbeurt te geven. En daar hoort de vloer natuurlijk ook bij. Dit bewijst wel dat zij al die jaren reeds tevreden zijn met het geleverd werk. Anders waren ze zeker niet teruggekomen…
Bij de verkoop van een nieuwe vloer gaat het natuurlijk om grotere bedragen. Het verschil met mijn collega vloerenbedrijven kan soms wel honderden tot enkele duizenden euro’s per offerte schelen. Vaak heb ik in dergelijke gevallen een hogere offerte uitgegeven. Voor de potentiële klant lijkt het allemaal gelijkwaardig, als ze de verschillende offerte’s met elkaar vergelijken. De breedte van de plank, de toplaag en de behandeling. Zelfs de plinten komen overeen. Waar zit dat prijsverschil dan in??
Ik kan het een consument die geen kennis heeft over parket- en houtenvloeren niet kwalijk nemen. Zij zijn tenslotte leek op dit gebied. Maar als de verschillen in de offerte’s zo groot worden, dan is er natuurlijk wel sprake van kwaliteitsverschil. De consument beseft vaak niet, dat deze bij de aanschaf van een parket- of plankenvloer slechts een halffabrikaat koopt. Het plaatsen van een nieuwe vloer vraagt om veel vakkennis en jarenlange ervaring.
- Voldoet de ondervloer aan de gestelde eisen? Is deze blijvend droog, voldoende druk- en trekvast?
- Zijn de plaatsingsconditie’s in orde? is de ondervloer droog genoeg en is de relatieve luchtivochtigheid niet te hoog of te laag?
- Is het geleverde materiaal van perfecte kwaliteit? Is het hout goed gedroogd, maatvast en deugdelijk behandeld?
- Is het product duurzaam geproduceerd en is er voldoende rekening gehouden met moderne milieu eisen ?
- Wie gaat de vloer plaatsen? gebeurt dit door de verkoper/ondernemer zelf of wordt dit uitbesteed?
- Hoeveel jaar garantie krijg ik op het geleverde werk en materiaal en hoe is de after-saels?
Allemaal vragen die in de meeste offerte’s of verkoopgesprekken niet besproken worden, maar wel cruciaal zijn voor het opleveren van een perfecte vloer! Een consument die dus niet alleen uitgaat van de laagste prijs, maar ook de geleverde kwaliteit op de juiste wijze wil vergelijken zou hiermee dus rekening moeten houden. Bespreek met de verkoper de details voor het perfect afwerken van de vloer:
- Hoe worden overgangen naar andere vloeren afgewerkt?
- Hoe wordt de randafwerking verzorgd en hoe wordt het afgewerkt bij de kozijnen?
- Zijn er extra kosten verbonden aan het meerwerk zoals het maken van een luik, inkorten van deuren of afwerken van een convectorput?
- Wat zijn de betalingsconditie’s? Wordt er een aanbetaling verlangt?
- Hoe zit het met het onderhoud van de vloer? en welke producten zijn hiervoor nodig?
Hiermee wordt wel duidelijk dat bij het kopen van een nieuwe vloer niet over één nacht ijs kan worden gegaan. Maak bij voorkeur een vaste afspraak met de verkoper / plaatser, zodat u alle tijd krijgt om de vragen die u heeft te laten beantwoorden. Stel hem / haar zoveel mogelijk vragen over uw situatie en de eventueel aan te schaffen vloer. Alleen dan krijgt u, naast de prijs van de vloer, een goed beeld van het geheel. Naast de prijs is het belangrijk dat u een goed gevoel heeft bij degene waar u de vloer koopt, want tenslotte levert hij iets waarvan u vele jaren woonplezier wenst te hebben.
Eric Jongmans
MeesterParketteur